Наредбе и изрази

За покретање анимације притиснути дугме .

Ovo je Java Applet napravljen u GeoGebri sa www.geogebra.org - izgleda da nemate instaliranu Javu; molim otvorite www.java.com

У току обраде података често долазимо у ситуацију да на податке примењујемо различите операције којима стварамо нове вредности ((међу)резултате), које даље обрађујемо применом нових операција коначно много пута, док не добијемо коначне резултате.
За то су нам корисне одговарајуће наредбе и изрази. У овој теми ћемо се упознати изразима и наредбама у програмском језику C#.

Изразе добијамо комбиновањем променљивих, константи и оператора.
Изрази могу бити прости (само константа или променљива) или сложени са произвољним бројем оператора и елемената израза одвојених заградама.
Сваки израз има свој тип и своју вредност.
Тип израза зависи од типова подизраза који га чине, као и од оператора којим се ти подизрази повезују.

Изрази који се могу наћи у оквиру програма који пишемо, без обзира да ли су аритметички или логички, пишу се у складу са установљеним правилима у математици и синтаксом програмског језика:

  1. Свака отворена заграда мора бити затворена.
  2. Два знака операције не могу се наћи један поред другог.
  3. Израз не може стајати самостално у програму.
  4. Вредност израза израчунава се аутоматски доделом вредности параметрима.

Примери израза:

123
’a’
a + 4 * b
(x == 0) && (y == 0)
“Ja se zovem ” + ime + “ ” + prezime
x > y + 12
(12 + x * (a + 3)) / (b - 3) + 1

Наредба у C# језику је једна инструкција програмског кода која се завршава са знаком " ; ".
Наредба може бити проста наредба уколико се састоји само из израза за којим следи карактер " ; ", а може бити и сложена наредба (блок) која се добије када се више простих наредби групише навођењем витичастих заграда.

У просте наредбе спадају наредбе декларације и иницијализације променљивих, наредба доделе и наредба позива метода.

Примери простих наредби:

   
//Naredba deklaracije promenljivih x, y i s tipa int
int x, y, s;
//Naredba deklaracije promenljive ocena tipa int i inicijalizacija vrednosti promenljive na 5
int ocena = 5; 
//Naredba dodele koja promenljivoj x dodeljuje vrednost te promenljive uvecanu za 3
x = x + 3;
//Naredba poziva metoda ReadLine klase Console
string ime=Console.ReadLine();


У наредном примеру сложене наредбе (блока) се замењују вредности целобројних променљивих x и y.

Пример сложене наредбе:


//Naredbe deklaracije i inicijalizacije promenljivih x i y tipa int
int x = 3;
int y = 5;
{	
    //Naredba deklaracije pomocne promenljive z tipa int
    int z;
    //Promenljivoj z dodeljujemo staru vrednost promenljive x
    z = x;
    //Promenljivoj x dodeljujemo staru vrednost promenljive y
    x = y;
    //Promenljivoj y dodeljujemo vrednost promenljive z, tj.staru vrednost promenljive x
    y = z;		   
       
}